Naslovnica Ekologija Planirana ograničenja do 2030. mogla bi biti revidirana

Planirana ograničenja do 2030. mogla bi biti revidirana

Nova Europska komisija predstavila je svoj dugoročni plan za klimatsko neutralno gospodarstvo EU-a

208
Foto: Getty

Proizvođači automobila koji prodaju automobile u EU mogli bi se suočiti s još teže dostižnim ciljevima smanjenja emisija CO2 nakon što je Europska komisija signalizirala da će preispitati ciljeve koji su već postavljeni za 2030., izvješćuje Reuters. I kao da već nije dovoljno strogo postavljena granica od 60 g/km za 2030. godinu, novoizabrana predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen stavila je klimatske promjene na vrh svojeg zakonodavnog programa u idućih pet godina.

 Komisija će do lipnja 2021. predložiti reviziju zakonodavstva o standardima emisije CO2 za automobile i laka gospodarska vozila ‘kako bi se osigurao jasan put od 2025. nadalje prema mobilnosti nulte emisije’, navodi se u dokumentu koji se zove Europski zeleni dogovor (European Green Deal).

U travnju je Europska unija usvojila zakonodavstvo kojim se obvezuju proizvođači koji prodaju automobile u Europi da smanje prosječne emisije CO2 za 37,5 posto do 2030. na 60 grama po kilometru u odnosu na početnu vrijednost od 95 g/km za 2021. U 2018. emisije CO2 novih automobila povećale su se drugu godinu zaredom i narasle na 120,4 g/km.

Nova Europska komisija predstavila je svoj dugoročni plan za klimatsko neutralno gospodarstvo EU-a, prenosi tportal.hr

‘Komisija će unutar svog mandata predložiti novi cilj, ali svaki takav korak će doći uz potrebnu procjenu gospodarskog učinka i zahtijevati odobrenje parlamenta i Vijeća EU-a za ulazak u zakonodavstvo’, izjavila je glasnogovornica Komisije. Ipak, odbila je komentirati može li se preispitati i stupanj smanjenja emisije CO2 od 15 posto za 2025. godinu.

Ciljevi smanjenja emisija dio su predanosti EU-a rješavanju klimatskih promjena tako što se kreće prema ugljičnoj neutralnosti do 2050. Zbog toga je moguće da se ponovno procijeni jesu li ciljne vrijednosti dokazale učinkovitost za postizanje ciljeva politike te ih prema potrebi i prilagodi, izjavila je glasnogovornica.

Komisija je priopćila kako će razmotriti uključivanje cestovnog prometa u europski program trgovanja emisijama (European emissions trading scheme ili ETS) koji već koriste energetski intenzivne industrije, kao što su komunalne usluge (kanalizacija, vodoprivreda, plinarstvo, električna energija…) te proizvođači čelika i cementa kao dodatni alat za smanjenje ispuštanja CO2.

Cestovni prijevoz, računa se, stvara petinu ukupne emisije stakleničkih plinova u EU i njegov otisak CO2 raste od 2014. godine, prema najnovijim podacima Europske agencije za zaštitu okoliša (EEA).

Njemačko udruženje autoindustrije (Verband der Automobilindustrie ili VDA) reklo je da se protivi svim novim ciljevima jer ‘postoji opasnost da bi se najstroži ciljevi emisija flota diljem svijeta mogli dodatno pooštriti, iako su sadašnji ciljevi bili dogovoreni upravo prošle godine’, izjavio je u priopćenju predsjednik VDA-e Bernhard Mattes.

VDA je pozdravila uključivanje cestovnog prijevoza u program ETS-a kao ‘najbolje rješenje na tržištu’ za zaštitu okoliša.

Izvršni direktor PSA grupe Carlos Tavares, predsjednik udruge europskih proizvođača automobila (ACEA), snažno je kritizirao zakonodavce EU-a zbog sugestije da veći klimatski napori ne dolaze bez troškova zapošljavanja u industriji ili osobne slobode.

‘Sloboda mobilnosti je nešto temeljno za naše demokracije’, kazao je Tavares u rujnu. ‘Mnoge stvari treba koordinirati pristupom od 360 stupnjeva kako bi se zajamčila sigurna, pristupačna i održiva mobilnost’, kazao je.