Naslovnica Lifestyle Za ove pametne telefone niste čuli, a mogli bi postati veći od...

Za ove pametne telefone niste čuli, a mogli bi postati veći od Samsunga i Applea

Mjesto je zauzeo BBK Electronics za koji vjerojatno niste ni čuli, ali mnogi od vas možda imaju jedan od njihovih mnogobrojnih uređaja

189
BBK je kineska multinacionalna korporacija

TRŽIŠTE pametnih telefona više se ne svodi na dva velika igrača i gomilu sitnih riba, a Samsung i Apple već neko vrijeme imaju ozbiljnu konkurenciju kao što je Huawei koji je prošle godine doživio ogromnu eksploziju popularnosti da bi se do kraja iste godine našao u problemima zbog trgovinskog rata s Amerikom.

No, njihovo je mjesto zauzeo BBK Electronics za koji vjerojatno niste ni čuli, ali mnogi od vas možda imaju jedan od njihovih mnogobrojnih uređaja.

BBK je kineska multinacionalna korporacija u čijem se vlasništvu nalaze mnogobrojni brendovi koji proizvode sve, od slušalica, blu-ray playera, do pametnih telefona od kojih se u njihovu vlasništvu nalaze sve popularniji Oppo, Vivo, Realme i OnePlus.

Ko su?

BBK Electronics na ovaj ili onaj način funkcionira unutar kineske industrije još od devedesetih. Duan Yongpin, povučeni milijarder, glavni je čovjek kompanije, a nakon što je ostvario dobit od milijardu juana na igraćoj konzoli Subor (konkurencija NES-u), Duan je napustio mjesto voditelja kineske tvornice 1995. nakon čega je započeo vlastitu kompaniju Bubugao. Bubugao je kasnije postao BBK, a njihove tvornice danas se protežu zemljištem od 10 hektara i zapošljavaju više od 17 tisuća ljudi.

Proizvodili su sve, od CD, MP3 i DVD plejera, do kućanskih uređaja, a 2004., Duan je osnovao Oppo zajedno s izvršnim direktorom kompanije Tonyjem Chenom. Oppo je isprva proizvodio DVD i Blu-ray uređaje da bi se kasnije prebacili na tržište pametnih telefona.

Njihovi brendovi

Vivo je njihova prva velika podružnica. Duan i Shen Wei osnovali su Vivo 2009., a njihovi prvi telefoni na tržištu su se pojavili 2011. Isprva su se oslanjali na trikove koji su imali vrlo malo veze s kvalitetom uređaja. Imali su “ultra tanke” uređaje i podršku slavnih, ali u konačnici, radilo se o ne pretjerano kvalitetnim uređajima srednjeg ranga.  

No, midrange tržište doživljava najveći procvat i dok veliki igrači uglavnom rade na što boljim kamerama i tek utiru puteve savitljivim zaslonima, proizvođači jeftinih i srednje skupih uređaja pronalaze nove načine da za što manje novca potrošačima daju nevjerojatne performanse. Ima tu mjesta i za eksperimente pa je upravo Vivo predstavio svoj koncept-telefon Apex i seriju Nex.

Realme je zapravo noviji spin-off Oppa, a sredinom 2018. pokrenuo ga je Sky Li koji je nekoć bio potpredsjednik Oppo Electronicsa. Iako su Realme telefoni isprva ciljali na kinesko i indijsko tržište, to se promijenilo i proširilo na svjetsko tržište, a njihov najnoviji X2 Pro na mnogim se listama našao kao najbolji Android uređaj 2019.

Duan nije započeo ni OnePlus, ali i dalje su dio Oppa što znači da su i dio BBK-a. A o OnePlus ne treba puno pisati jer radi se o premium brendu koji se od uređaja koje su nazivali “ubojicama flagshipova” pretvorio u legitimnog proizvođača nekih od najboljih telefona na tržištu, sigurno gradeći imidž brenda u Europi i Americi.

Drugo ili treće mjesto

Iako je malo tko čuo za njih, BBK Electronics je velik igrač. Oppo i Vivo već su neko vrijeme vidljivi ne samo na kineskom, već i svjetskom tržištu, a OnePlus i Realme stvorili su toliko snažne temelje da bi u 2020. mogli postati dominantna sila na tržištu.

U Kini, Oppo i Vivo uspjeli su prešišati i naizgled neuništivi Xiaomi, stvorivši mrežu lokalnih trgovina, a Apple i Samsung muku muče kako bi držali korak s kineskim brendovima koji im pariraju kvalitetom, ali po daleko nižim cijenama.

Na globalnoj razini BBK je na drugom ili trećem mjestu (ovisno o tome koga pitate). Prema podacima CounterPointa, BBK je prestigao Huawei i Honor i odmah je poslije Samsunga, a Apple je na četvrtom mjestu (osim povremenog uspona na drugo mjesto, nakon što izbace nove uređaje).

No, pojedinačno gledajući, Samsung, Huawei i Apple drže prva tri mjesta, a Appleovu poziciju sve više ugrožava Oppo. Sve u svemu, kupcima postaje sve jasnije da za vrhunsku kvalitetu ne moraju nužno izdvajati velike količine novca, a to će se posebno odraziti na popularnost Applea koji ima postojanu bazu fanova koja stagnira.

A BBK Electronics očito nije zadovoljan činjenicom da su vodeća kompanija samo u Kini. S Xiaomijem bore se za prvo mjesto u Indiji (koja je rastuće tržište), a Realme i OnePlus grade popularnost izvan Azije. BBK je lansirao još jedan brend – ikoo. Radi se o pametnim telefonima s naglaskom na edukaciju koji su namijenjeni djeci, a bit će to prvi takvi uređaji na tržištu.

Bilo kako bilo, BBK je sve teže ignorirati i kompanija za koju donedavno niste čuli u 2020. mogla bi postati općepoznata stvar.